Slide background

im. Księdza Kardynała Karola Wojtyły

Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi
nr 15 w Krakowie

"Po­wiedz mi, a za­pomnę. Po­każ mi, a za­pamiętam. Pozwól mi zro­bić, a zrozumiem." Konfucjusz (551-479 p.n.e.)

Slide background

Jadalnia dla uczniów i nauczycieli

Slide background
Wychowanie do wartości!
Slide background
Zajęcia z kaligrafii
Dowiedz się więcej tutaj !
Slide background
Slide background
Slide background
Sport i rekreacja
Slide background
Slide background
By pokonać słabości...
...trzeba się z nimi zmierzyć.

MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ JĘZYKÓW OJCZYSTYCH w SP 15

poradnia  Dwadzieścia lat temu 21 lutego został ogłoszony przez UNESCO Międzynarodowym Dniem Języków Ojczystych dla podkreślenia faktu, że w języku danego narodu zawiera się jego historia, poczucie wspólnoty, kultura, wręcz dusza ....
    Również Polacy mieli w swojej historii długi czas walki o to, by język polski nie zaginął.
    Z okazji przypadającego dziś Święta klasa IV a już w ubiegłym tygodniu miała możliwość wzięcia udziału w pierwszym klasowym konkursie krasomówczym. Ostatecznie wysłuchaliśmy czterech mów, a każda poświęcona była innemu tematowi. Bezapelacyjnym zwycięzcą okazał się Kacper Wojtaszczyk, który wygłosił mowę w obronie .... chemii stosowanej w rolnictwie i stał się pierwszym w historii SP 15 Złotoustym. Gratulujemy!
    Dziś zaś również czwartoklasiści poznali historię jezyka polskiego w pigułce oraz odgadli najbardziej „patriotyczne” z polskich słów, czyli .... „ŻÓŁĆ”. Dlaczego akurat ono zyskało zaszczytne miano wyrazu „patriotycznego”, zapytacie? Otóż dlatego, że składa się wyłącznie z polskich liter.
     Język polski jest piękny, bogaty i wielobarwny. Należy mu się z naszej – jego użytkowników – strony dbałość o jego urodę. Wraz z okrągłą rocznicą ustanowienia MDJO w SP 15 ruszyła „Poradnia Językowa” – takie miano zyskała gablota na I piętrze.
    Każdy, kto dostrzeże w przestrzeni publicznej językowe błędy i będzie chciał podzielić się z resztą nie tylko tym swoistym „znaleziskiem”, ale też przystępnym wyjaśnieniem, na czym ów błąd polega, proszony jest o zgłaszanie propozycji swoim polonistkom. Na pierwszy ogień poszło słowo „pretensjonalny”.
    Druga część gabloty przeznaczona jest na udostępnianie w niej cytatów i sentencji, które byłyby komentarzem do aktualnych wydarzeń albo po prostu sposobem na wzbogacenie naszej erudycji. Tu także chętnie zamieścimy wybrane przez Was „skrzydlate słowa”. W tej chwili, adekwatnie do dzisiejszego Święta, zamieściliśmy cytat pochodzący z „Mowy ojczystej” Leopolda Staffa.
    O urodę używanego języka należy dbać na co dzień, nie tylko od święta, a każdy moment jest dobry, by tę dbałość podjąć.
                              

 Bogumiła Glanowska

Niezwykła przyjaźń w sercu Afryki

Mia i biały lew  We wtorek 12 lutego uczniowie klasy czwartej udali się do kina Mikro na seans filmowy pt. „Mia i biały lew”. Wzruszająca i pięknie nakręcona opowieść ukazuje niezwykłą przyjaźń dziewczynki i rzadko spotykanego w przyrodzie białego lwa.
    Mia po przeprowadzce z Londynu na południe Afryki czuje się zagubiona i sfrustrowana. Nie potrafi poradzić sobie z tęsknotą za dawnym życiem i przyjaciółmi. Sytuacja ulega zmianie, gdy w jej życiu pojawia się biały lew urodzony na farmie prowadzonej przez ojca dziewczynki. Lew o imieniu Charlie szybko podbija serca wszystkich domowników, a między nim i Mią rodzi się niezwykła więź, która wprawia w zdumienie pracowników farmy. Gdy Charlie dorasta i staje się potężnym lwem, ojciec dziewczynki postanawia sprzedać zwierzę jako rozrywkę do polowań bogatych myśliwych. Mia, próbując uratować Charliego, decyduje się na ucieczkę i wyrusza z przyjacielem na poszukiwanie nowego domu – rezerwatu przyrody, w którym lew będzie bezpieczny. Ich wspólna droga staje się niezwykłą przygodą, w której losy człowieka i zwierzęcia łączą się dla wspólnego celu.
    Niewątpliwie poza wzruszającą historią i pięknymi widokami film dostarcza także wielu momentów do refleksji nad sposobem traktowania zwierząt przez człowieka. Wskazuje na bardzo ważny temat ochrony zwierząt, a szczególnie zagrożonych gatunków, które wymagają pomocy ludzi. Uświadamia nam, że niezależnie od sytuacji powinniśmy reagować na krzywdzenie i ból zwierząt, a ochrona ich siedlisk oraz życia na wolności powinny stanowić ważny element naszych działań. Warto zachęcać dzieci i młodzież do aktywnych postaw wobec ochrony środowiska, poszanowania przyrody i dorobku kulturowego społeczności, ponieważ nawet najmniejsze dobre uczynki wobec bezbronnych istot przyczyniają się do wielkich zmian w przyszłości.                                     
                                                                                                                                                                                                                                  Anita Kulewicz

Walentynki

walentynki

PROJEKT: „Zapraszam Was do .../ zapraszam Was na ...”

Mateusz C kl4a       Od początku roku szkolnego 2018/19 klasa IV a pod kierunkiem nauczycielki języka polskiego pani Bogumiły Glanowskiej uczestniczy w projekcie, którego ideą jest przedstawianie rówieśnikom miejsc, które warto poznać i wydarzeń, w których warto uczestniczyć.
    Chętni do podzielenia się na forum klasy swoimi odkryciami prezentują je swoim koleżankom i kolegom w postaci prezentacji multimedialnej, wzbogaconej własną opowieścią o wrażeniach z rekomendowanego miejsca czy też przedsięwzięcia kulturalnego.
    Po zakończonym pokazie, w trakcie którego widzowie mogą zadawać prowadzącemu pytania dotyczące jego rekomendacji, można wziąć udział w krótkim quizie na temat nowo poznanego miejsca. Do tej pory zaproszenia objęły: Galę Literackiej Nagrody Nike, Park im. Henryka Jordana i Muzeum Powstania Warszawskiego.
    Dziś oddajemy głos Mateuszowi Ciołczykowi, który odwiedził Operę w grudniu 2018 roku podczas dnia otwartego. Autorem zdjęć jest Tata Mateusza.

ZAPRASZAM WAS DO OPERY KRAKOWSKIEJ

    8 grudnia 2018 razem z moją siostrą Julią i z Tatą wybrałem się na wycieczkę do Opery Krakowskiej. Powodem była nie lada okazja, bo „Dzień otwarty Opery”. Podczas zwiedzania mogliśmy zobaczyć wszystkie sale w budynku opery, próby tancerzy baletu oraz spektakl dla dzieci „Pan Tralaliński”. Chętni mogli przymierzyć stroje z przedstawień (ja byłem przez chwilę między innymi królem) i wykonać własnoręcznie scenografię lub lalki z pomocą prawdziwych scenarzystów. W budynku opery miło spędziłem cztery godziny i chętnie tam wrócę zobaczyć jakieś przedstawienie.
    Gdybyście mieli ochotę tak jak ja udać się do Opery Krakowskiej, poniżej podaję trochę praktycznych informacji, które ułatwią Wam wizytę  w tym miejscu.
Co to za miejsce?
Opera to miejsce, do którego przychodzi się oglądać artystów, którzy tańczą i śpiewają, na przykład w przedstawieniu „Dziadek do Orzechów”.
Historia Opery
Związki Krakowa z operą sięgają XVII w., zaś pierwszy publiczny spektakl operowy "Zamiryi Azora" E. Gretry'ego odbył się w marcu 1782 roku. W 1914 roku powstało Krakowskie Towarzystwo Operowe. Wystawiało ono opery   i operetki  w gmachu Teatru im. Juliusza Słowackiego, zaś 1 września 1921 roku otrzymało od miasta budynek dawnej ujeżdżalni koni przy ul. Rajskiej 12 (obecnie mieści się tu Małopolski Ogród Sztuki). W latach 2004 –2008 powstał nowy gmach Opery w Krakowie przy ul. Lubicz 48, którego uroczyste otwarcie nastąpiło 13 grudnia 2008 roku.
Co można robić w operze ciekawego?
W operze można oglądać ciekawe przedstawienia, spotykać się z artystami i zwiedzać pomieszczenia służące arystom i innym pracownikom opery do przygotowania spektaklu.
Co znajduje się wewnątrz Opery?
Budynek opery w Krakowie jest trzypiętrowy. Na parterze znajdują się kasa i szatnia, na pierwszym piętrze jest garderoba i wejście do dużej sali. Na drugim i trzecim piętrze są wejścia na siedzenia górne.
Najszybszy dojazd z pętli Krowodrza Górka
Tramwajem nr 50 lub 5 jedzie się 8 min., wysiada się na przystanku ''Rondo Mogilskie". Bilet :
a) jednoprzejazdowy dla 1 osoby: normalny 3 zł 80 gr ,ulgowy 1 zł 90 gr,
b) dwuprzejazdowy, dwukrotnego kasowania dla 1 osoby: normalny 7 zł 20 gr, ulgowy 3 zł 60 gr.
Ceny wstępów, godziny, data i czas trwania
Spektakl: „Dziadek do Orzechów”
Cena biletu: 15 zł - 40 zł
Miejsce: Duża scena
Czas trwania: 1 godz. 50 min, przerwa: 1

#Opera warsztat
Cena biletu: 20 zł
Miejsce: Duża scena
Czas trwania: 1 godzina bez przerwy

Opera Krakowska to miejsce, które zdecydowanie rekomenduję dla całej rodziny. Ciekaw jestem, jakie byłyby Wasze wrażenia.
                                                                                                                                                                                                                    Mateusz Ciołczyk, IVa

Pewna historia z nożyczkami, klejem, papierem kolorowym i kartkami w roli głównej

warsztaty świetlica    W dniu 29.01.2019 rozpoczęły się w obu świetlicach warsztaty papieroplastyczne. Stworzyliśmy doskonałą alternatywę dla naszych uczniów, którzy lubią zajęcia manualne, lecz nie do końca przepadają za rysowaniem i malowaniem.

    W pierwszym dniu zajęć zostały wykonane tzw. „misiowe zakładki” oraz zakładki gąsienicowe. Całemu przedsięwzięciu towarzyszyły następujące cele: pobudzenie kreatywności dzieci, doskonalenie posiadanych zdolności, zabawa papierowymi formami, rozwijanie umiejętności uważnego słuchania i wykonania zadania na podstawie słownych poleceń i wskazówek nauczyciela oraz wyposażenie naszych obecnych i przyszłych czytelników w pomoce, które swoim wyglądem będą zachęcać do sięgania po nie. Wykonaliśmy również harmonijkowe, przestrzenne bałwany z szalikiem w roli głównej. Do całego artystycznego przepisu dodaliśmy szczyptę koncentracji uwagi, 1 pełny worek wypełniony zdolnościami manualno – plastycznymi, 5 kilogramów spontanicznych wypowiedzi dzieci, szczyptę tzw. „przekomarzania się”, jeśli chodzi o dobór kolorystyki, 8 kilogramów radości z wykonywania prac i niezmierzoną ilość spontanicznych reakcji dzieci.

    Wszystko wyszło znakomicie. Mali artyści kreatywnie podeszli do zadania. Ale to jeszcze nie koniec... Zapraszamy serdecznie do śledzenia kolejnych nowo powstających wytworów papieroplastycznych. Kto wie, może tym razem zrobimy zoo…

                                                                                                                                  Joanna Legutko

„Green Book” – komedia, która łączy

Green Book  W ramach kolejnego wyjścia do kina Mikro gimnazjaliści obejrzeli w czwartek 7 lutego obsypany nagrodami film „Green Book”. Jego akcja rozgrywa się w Stanach Zjednoczonych w 1962 roku, kiedy obowiązywało tam prawo sankcjonujące segregację rasową na południu kraju.

     Bohaterowie pochodzą z różnych światów. Don to muzyk – bogaty, wykształcony, oklaskiwany w największych salach koncertowych; jednocześnie nie może wejść do wybranej restauracji czy hotelu, bo jest czarnoskóry. Natomiast Tony to życiowy spryciarz – słabo wykształcony, szukający każdej okazji do zarobku, by utrzymać rodzinę, pełen uprzedzeń wobec Afroamerykanów.

     Tony zostaje szoferem ekstrawaganckiego muzyka i razem wyruszają na wielotygodniowe tournée. Wspólna podróż daje bohaterom okazję, by przemyśleć swoje życie, zrewidować poglądy, nawiązać wartościowe relacje, czyli stać się lepszym człowiekiem.

     A widzów oglądających „Green Book” film skłania do zadania sobie kilku pytań. Skąd biorą się uprzedzenia wobec innych? Dlaczego rasizm ciągle jest obecny w świecie? Co sprzyja rozwijaniu się nietolerancji i ksenofobii? Dzięki czemu możliwa jest akceptacja, tolerancja, partnerstwo?

                                      Joanna Opalińska                                                                                                                    

                                                                                                                                                  

Poczta walentynkowa

poczta walentynkowa