Slide background

im. Księdza Kardynała Karola Wojtyły

Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi
nr 15 w Krakowie

"Po­wiedz mi, a za­pomnę. Po­każ mi, a za­pamiętam. Pozwól mi zro­bić, a zrozumiem." Konfucjusz (551-479 p.n.e.)

Slide background

Człowiek ponad procesem!

Włącz myślenie ...
... nie bądź powierzchowny.

Slide background

nr 15
w Krakowie

im. Księdza Kardynała Karola Wojtyły

Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi

Cardinal Karol Wojtyla Primary School No 15 in Cracow, (with integration classes).

Гімназія з Відділами Інтеграційними №12 в Кракові імені Ксьондза Кардинала Кароля Войтили

Slide background

Jadalnia dla uczniów i nauczycieli

Slide background
Wychowanie do wartości!
Slide background
Zajęcia z kaligrafii
Dowiedz się więcej tutaj !
Slide background
Slide background
Slide background
Nowa pracownia komputerowa
75 calowy monitor dotykowy AVTEC Pro

Bezpieczeństwo ! Monitoring pracy ucznia.

Funkcja wyświetlania dowolnego stanowiska komputerowego na ekranie dotykowym.

Pracujemy na aplikacjach z grupy freeware np. Libre Office

Dzień Kropki


      Dostrzeganie dziecięcych talentów i zainteresowań jest niezwykle ważne. Okazją, by zwrócić uwagę na tkwiące w dzieciach zdolności, jest obchodzony na całym świecie International Dot Day, czyli Międzynarodowy Dzień Kropki. Inspiracją świętowania tego dnia stała się książka Petera H. Reynoldsa „Kropka”. Jej bohaterka, mała Vashti, dzięki kropce i nauczycielce uwierzyła w swoje możliwości. Książka została przetłumaczona na ponad dwadzieścia języków oraz wydana alfabetem Braille’a.
     Szesnastego września święto kreatywności, talentu i odwagi w pokonywaniu trudności już po raz drugi zagościło także w naszej szkole. Tego dnia nasze ubrania ozdobione były kolorowymi kropkami. Na zajęciach dzieci miały okazję poznać genezę święta. Nasi uczniowie stworzyli niesamowite prace plastyczne i z zaangażowaniem opowiadali o swoich umiejętnościach. Na zakończenie odbyła się kropkowa sesja zdjęciowa. Było radośnie i twórczo.
Niezależnie od wieku każdy z nas ma jakiś talent – to najważniejsze przesłanie Międzynarodowego Dnia Kropki.

Ewa Dziób

Narodowe czytanie to początek naszej przygody z książką

konopnicka plakat

   „A niechaj narodowie wżdy postronni znają, iż Polacy nie gęsi, iż swój język mają.” Mikołaj Rej


      W myśl powyższego przesłania Mikołaja Reja, uważanego za „ojca literatury polskiej”, uczniowie naszej szkoły podjęli się wraz z nauczycielami wspólnego czytania dzieł Marii Konopnickiej, jednej z najbardziej znanych polskich pisarek. Przedsięwzięcie to odbyło się w ramach Narodowego Czytania, któremu  patronuje prezydent Polski wraz z małżonką. Od ośmiu lat odbywa się ono 7 września i ma zasięg ogólnokrajowy. W tym roku czytane były polskie nowele, które – jak przekonywał prezydent Andrzej Duda - „nie straciły nic ze swej aktualności. Uczą nas, że w życiu powinniśmy kierować się szlachetnością i solidarnością, że nie wolno nam stracić wrażliwości na ludzką krzywdę ani zapomnieć o naszej historii".
     Uczniowie klasy piątej odczytali nowelę „Dym” Marii Konopnickiej. Dzielnie zmierzyli się z niełatwym tekstem pisanym trudnym dziewiętnastowiecznym językiem i jeszcze trudniejszymi problemami, nieznanymi współczesnej młodzieży, takimi jak głód i wyczerpująca praca fizyczna ponad siły nastolatka. Zwrócili również uwagę na bezgraniczną miłość matki i syna, która jest wartością ponadczasową. Czytanie noweli miało miejsce w obecności pani Iwony, wychowawcy klasy i nauczyciela historii w jednej osobie. Przeplatanie czytania uczniów wyjaśnieniami nauczyciela dotyczącymi niezrozumiałych słów i kontekstów historycznych dodatkowo wzmocniło przekaz płynący z utworu.
     Z kolei nasi młodsi uczniowie przyłączyli się do akcji czytania baśni i wierszy Marii Konopnickiej. W każdej klasie przeczytano inny utwór, ale w każdej grupie miało miejsce takie samo zainteresowanie i aktywne słuchanie. Na uwagę zasługuje fakt, że uczniowie (w tym nawet pierwszoklasiści, rozpoczynający dopiero swoją drogę w szkole), aktywnie włączyli się w czytanie i pięknie prezentowali fragmenty utworów, „pomagając” czytać nauczycielom. Zwieńczeniem przygody z czytaniem było wykonanie przez uczniów prac plastycznych w oparciu o zaprezentowane utwory.  Narodowe czytanie to początek naszej przygody z książką. Już w tym roku w naszej szkole ruszamy z projektem "Bajkowe Spotkania".

Ilona Siwek

narodowe czytanie sp15

Uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego 2019/2020

nowy rok szkolny

    

     Pierwszy września dla wielu z nas oznacza koniec wakacji i beztrosko spędzanego czasu, powrót do szkolnych ławek, kolegów i nauczycieli. Wraz z rozpoczęciem roku szkolnego wielkimi krokami zbliża się jesień. Kolorowe liście zdobią chodniki, tworząc niepowtarzalną  paletę barw. Cała przyroda żegna wakacje w najpiękniejszy dla siebie sposób, by już wkrótce móc otulić się bielą.
     Nie każdy jednak wrzesień był tak magiczny i piękny. W 1939 roku, poza pogodą zwiastującą złotą polską jesień, wrzesień przyniósł ból, rozpacz i śmierć. Dźwięk szkolnego dzwonka zamilkł stłumiony przez odgłosy syren i wystrzałów, a dziecięce marzenia spowiła tęsknota za światem bez strachu, głodu i zła.
     Podczas uroczystego rozpoczęcia roku szkolnego 2019/2020 Samorząd Uczniowski naszej szkoły uczcił osiemdziesiątą rocznicę wybuchu II Wojny Światowej. Uczniowie z ogromnym zaangażowaniem i przejęciem przypominali smutne karty naszej historii.  W sercu każdego z nas obudziła się duma i wdzięczność dla bohaterów narodowych, dzięki którym dziś jesteśmy Polakami.


Anna Czerwińska

Niezwykłe warsztaty ...

    Od krótkich piosenek po wielkie opery. Muzyka pobudza, muzyka uspokaja. To sztuka tak nieuchwytna, trudna do opisania, a tak bardzo zrozumiała dla sfery emocjonalnej człowieka.
Cieszymy się, że uczniowie naszej szkoły – ci najmłodsi – mogli uczestniczyć w warsztatach muzykoterapeutycznych przygotowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Do projektu pilotażowo zostali zaproszeni nauczyciele oraz uczniowie z klas 1-3 Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 15 im. Ks. Kard. Karola Wojtyły w Krakowie oraz Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 41 im. Żołnierzy Armii Krajowej Grupy Bojowej „Krybar” w Warszawie. Zaplanowano 4 cykle po 3 spotkania każdy, które odbywać się będą 27-28 maja w Krakowie oraz 10-11 czerwca w Warszawie. Działania te wpisują się w huczne obchody Roku Stanisława Moniuszki, jakie PWM podejmuje w ramach jubileuszu. Warsztaty dla uczestników są całkowicie bezpłatne. Po raz pierwszy w historii Polskie Wydawnictwo Muzyczne organizuje warsztaty arteterapeutyczne dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Mając na uwadze chęć wyjścia naprzeciw potrzebom dzieci posiadających specjalne potrzeby edukacyjne, PWM organizuje warsztaty muzyczne w oparciu o twórczość i postać Stanisława Moniuszki. (żródło: https://pwm.com.pl)


    Poznawanie Stanisława Moniuszki i jego dorobku poprzez zabawę i improwizację jest pięknym hołdem dla naszego kompozytora i mam wrażenie, że twórca tak szerokiego wachlarza dzieł, od drobnych utworów ludowych po wielkie opery, byłby szczęśliwy z takiej formy rozwoju kultury muzycznej w polskiej szkole 200 lat od swoich narodzin. Stanisław Moniuszko zapewne marzył o tym, aby ludowe formy muzykowania przetrwały czas i mogły być świadectwem spontaniczności w tworzeniu.
    Na warsztatach dzieci dowiedziały się, że muzyka powstawała przy pracy, podczas odpoczynku i spontanicznej zabawy. Uczniowie mogli tworzyć, wykonywać, słuchać i poddawać swoje ciało ekspresji, a to wszystko z wykorzystaniem tak prostych i najstarszych instrumentów jak bębenek, tamburyn, grzechotka. Następnie z wykorzystaniem mikrofonu dzieci mogły nagrać swój utwór, połączyć grę na instrumentach ze śpiewaniem i być prawdziwymi twórcami niepowtarzalnych dzieł opartych o kompozycje Stanisława Moniuszki (np. „Dziad i Baba”).
     To wszystko tworzy całość, bo składają się na to wartości związane z polską muzyką, polską kulturą, miłością do ojczyzny i wolnością w tworzeniu siebie poprzez rozwijanie różnych talentów. Liczymy na to, że warsztaty muzyczne na stałe zagoszczą w naszej szkole.  
    Rok 2020 w Polsce został ustanowiony rokiem Leopolda Tyrmanda. Wtedy przypadnie 100. rocznica urodzin tego pisarza, publicysty i patrioty. Czy wielki popularyzator jazzu, inicjator Jazz Jamboree, zainspiruje nas do kolejnych ciekawych warsztatów? Czy 100. rocznica Bitwy Warszawskiej przypadająca w 2020 roku zainspiruje nas do festiwalu utworów patriotycznych?
Warsztaty muzyczne z historią w tle mogą okazać się ciekawym wyzwaniem, a dla dzieci niezapomnianą przygodą.

                                                                                                                                 Michał Stolarek

„Pan od muzyki”, czyli wychowanie przez śpiewanie…

Pan od muzyki     Na zakończenie tegorocznej edycji programu „Mikro na Świat” gimnazjaliści obejrzeli w czwartek 13 czerwca francuski film „Pan od muzyki”.
    Jego akcja rozgrywa się w szkole dla trudnych dzieci, gdzie dyrektor wprowadził żelazną dyscyplinę i wymyślne kary, gdzie na agresję odpowiada się agresją (w myśl zasady „akcja – reakcja”). Inni nauczyciele, podobnie jak bezduszny dyrektor, również nie mają serca do tej pracy, stwierdzając, że „z takimi głąbami nic nie da się zrobić”. Tytułowy pan od muzyki, zatrudniony jako nowy wychowawca w tej szkole, odrzucił takie metody wychowawcze. Aby zdobyć zaufanie uczniów, dotrzeć do ich serc i umysłów, założył chór, w którym znalazło się miejsce dla każdego (zupełnie niemuzykalny chłopiec otrzymał rolę pulpitu!).
    Obejrzeliśmy film ciepły, chwilami zabawny, wzruszający, a przede wszystkim dający nadzieję. Wychowankowie tego domu poprawczego wydawali się skazani na życiową porażkę, większość dorosłych postawiła na nich krzyżyk. Pan od muzyki nie tylko otworzył przed nimi drzwi do świata piękna, muzyki, ale także stanął po ich stronie, umiał dostrzec w nich dobro i je pielęgnować. To bardzo krzepiąca historia!

                                                                                                                                                       Joanna Opalińska

O pewnym przeglądzie talentów, który zapisze się w historii szkoły

     W dniu 11 czerwca odbył się Szkolny Przegląd Talentów. Pokaz ten różnił się od innych. Odwiedziły nas same osobistości, znane nawet kangurom w Australii.
    Zarówno wokalistki, jak i wokaliści porwali tłumy publiczności do wspólnej zabawy. Miłośnicy rysowania i malowania pokazali swoje dzieła artystyczne. Nie zabrakło także recytowanych przez uczniów wierszy. Byli i tacy pasjonaci prac przestrzennych, którzy utworzyli jaszczurki z papieru. Pojawiły się również pokazy umiejętności sportowych, takich jak: taekwondo, gimnastyka artystyczna, taniec towarzyski, balet, pływanie, kolarstwo, umiejętność jazdy na gokartach. Wśród występujących artystów znaleźli się: specjaliści od szybkiego układania kostki Rubika, konstruktor superszybkiego samochodu utworzonego z kartonu i materiałów papierowych, dwie poetki, które zaprezentowały utwór własnoręcznie napisany, poeta recytujący swój wiersz oraz specjalista od gry na ukulele. Dla smakoszy pojawiły się magiczne kanapki. Panowie z gracją i z wdziękiem, jak na przyszłych piłkarzy przystało, prezentowali zdolności piłkarskie. Fani gry w szachy znaleźli także coś dla siebie.
    Z całą pewnością mogę stwierdzić, że przegląd ten zapisze się w historii naszej szkoły. Gratulujemy wszystkim uczestnikom, którzy wystąpili w Przeglądzie Talentów i składamy serdeczne podziękowania rodzicom, którzy mogą być dumni ze swoich pociech.  Ale to nie koniec – jak to mówią, ciąg dalszy nastąpi. Wszystkich chętnych, którym nie udało się wystąpić w tegorocznej edycji, zapraszamy w przyszłym roku.

Joanna Legutko

Parada Szkolnych Patronów

IMG 20190607 WA0004

 

Góry są wyzwaniem, góry prowokują człowieka, istotę ludzką, młodych i nie tylko młodych do dokonania wysiłku w celu zwyciężenia samego siebie.
                                                                                                                              Ksiądz Kardynał Karol Wojtyła

     W dniu 7 czerwca reprezentanci poszczególnych klas: 1a, 1b, 2a, 4a wraz z opiekunami udali się w magiczną podróż. Była to podróż wyjątkowa, ponieważ jej celem było reprezentowanie szkoły w  VIII krakowskiej Paradzie Szkolnych Patronów, która odbyła się właśnie tego dnia.
    Na czele pięknego korowodu stał uczeń przebrany za naszego ukochanego patrona – Księdza Kardynała Karola Wojtyłę. Nie zabrakło również pięknych twarzy młodych góralek, ubranych w góralskie spódnice, ustrojonych czerwonymi koralami, dwóch starszych góralek oraz bacy „spod samiuśkich Tater”. Uczniowie wraz z kadrą dumnie reprezentowali szkołę.
     W imieniu Małego Samorządu Uczniowskiego serdecznie dziękujemy rodzicom uczestników VIII krakowskiej Parady Szkolnych Patronów za wszelką pomoc w organizacji. Cieszymy się, że promując szkołę, możemy liczyć na wsparcie i wszelką pomoc.
                                                          

Joanna Legutko